"Een gesprek met een journalist of een bekende persoon gaat al gauw over de mens achter de functie en hoe die in het leven staat, welke donkere periodes die heeft meegemaakt en wat hem of haar drijft. Niet hoe de wereld is staat centraal, maar hoe we die ervaren en met die ervaring naar buiten komen. En het is maar de vraag of we hier niet doorslaan en stilaan terecht zijn gekomen in een opbod aan getuigenissen." (blz 31)
Of nog:
"De Nederlandse filosoof Theo de Wit het stelt kan slachtofferschap een aantrekkelijke manier worden om jezelf op de kaart te zetten en aandacht te eisen, maar gaat die aandacht gepaard met een ranzig kantje. Zeker 'in een postideologische wereld waar 'waarheid' vooral gevoelsmatig beleefde waarheid aan het worden is. Respect voor anderen is dan vooral respect voor andermans beleving van de waarheid. De kritische vraag naar de feiten achter die beleving kan dan als uiterst ongewenst worden ervaren; over gevoelens is het namelijk moeilijk discussieren.' Wanneer emoties een wapen worden om ons gedrag niet langer ter discussie voor te willen leggen, wordt het lastig om met elkaar samen te leven. Zoals Plato dacht dat je emoties kan uitschakelen om goed te kunnen nadenken, zo probeert men hier het omgekeerde: de gevoelens worden aan het gesprek of het debat onttrokken zodat ze de status van vastliggende waarheid verkrijgen en anderen er geen toegang of zelfs geen verhouding tot hebben." (blz 73)
"Wie daarentegen met mensen omgaat - denk aan artsen die patiënten ontmoeten - heeft wel degelijk andere kennis nodig dan alleen klinische gegevens. Weten hoe iemand eraan toe is en wat een ingreep met hem of haar doet, is allemaal bijzonder relevant en noodzakelijk voor een goeie omgang met elkaar. Dan gaat het vaak om ervaringskennis waar emoties een grote rol in spelen, en minder het louter cijfermatige of in formules om te zetten data. " (blz 56)
Niet alle emoties komen evenveel aan bod, en misschien is emotie als drijfveer tot handelen misschien de grootste misbedeelde in dit overzicht. We doen wat we doen omdat we ergens door gepassioneerd zijn, nieuwsgierig zijn, moreel geschokt zijn. Deze diepe emotie dat de wereld beter kan zijn, lukt enkel dankzij de energie die deze emoties tot stand brengen. Als Plato zijn figuurlijke paarden met de ratio in bedwang denkt te houden en de emoties naar de achtergrond wil brengen, dan stopt hij ook het draaien van onze wereld. Zelfs de grootste wetenschapper - die uiteraard geen persoonlijke gevoelens in haar methode toelaat - doet haar onderzoek gedreven door een diepe persoonlijke overtuiging en emotie.
Maar ik kan het iedereen aanraden. Denken over emoties met Devisch als gids, biedt veel inzichten en stof tot nadenken. Het is geen wetenschappelijk werk uiteraard, maar een persoonlijke mijmering die zeer laagdrempelig en zelfs een tikje persoonlijk.
No comments:
Post a Comment